Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Style Negeri Sembilan

10:33:00 PM

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Style Negeri Sembilan. Assalamualaikum , bila kita bercakap tentang masakan yang peda-pedas mesti teringkat kat Negeri Sembilan ramai yang cakap di negeri sembilan rakyat mereka suka makan masakan yang pedas-pedas betul ke? sebab saya tidak pernah pergi ke negeri sembilan kalau ada orang nak sponser tiket bas pon jadi la hehe. Baiklah di sini saya ingin berkongsi resepi ayam masak lemak cili api style Negeri Sembilan.

Perkara pertam kita harus sediakan bahan-bahan untuk memasak ayam masak lemak cili api dahulu kalau tade bahan-bahan untuk memasak masakan ayam masak lemak cili api style negeri sembilan mestilah bahan utamanya adalah cili api.

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Style Negeri Sembilan
 Ayam Masak Lemak Cili Api 


Bahan-bahannya:


  • Ayam
  • Santan
  • Cili Padi – kene blend
  • Kunyit hidup – kene blend
  • Daun kunyit
  • Serai-diketuk
  • Asam keping
  • Garam
Langkah pertama sila Toskan ayam yang sudah siap dicuci untuk mengeluarkan lebihan air di dalam ayam tersebut. Kemudian,sila gaulkan ayam tadi bersama-sama serai, cili padi dan kunyit hidup yang sudah diblend di dalam kuali dengan menggunakan api yang perlahan. Tujuannya untuk mengeringkan air ayam. Bila air ayam dah kering, boleh la masukkan santan cair.

Selepas ayam dah kecut/masak dan santan dah mendidih sila masukkan asam keping, santan pekat, dan garam. Bila sudah mendidih sekali lagi, boleh letak daun kunyit dan tutup api. Siap.Bagi yang suka pedas boleh letakkan  cili padi / api lebih.

Bila dah masukkan santan, kuah masak lemak cili api  harus sentiasa dikacau supaya tak jadi berketul dan naik minyak, kalau tak kuah masak lemak cili api tidak menjadi. Untuk masak lemak ayam, cukup lah letak sekeping asam keping tetapi kalau masak lemak ikan boleh letak 2-3 keping sebab masakkan ikan memang kena rasa masamnya tu. Kalau nak letak kentang pun boleh jugak.

Ayam seeloknya harus ditoskan terlebih dahulu untuk membuang sisa lebihan air ayam, kalau masukkan dalam keadaan yang  basah, rasa macam tak sedap jer bila air ayam tu dimasak sekali dengan santan.

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Style Negeri Sembilan | KuasaiSeo | Google | Resipi @ Ayam Masak Lemak Cili simple , Ayam Masak Lemak Cili mudah ,resepi ayam masak lemak cili api chef wan,ayam masak lemak cili api hanieliza,ayam masak lemak cili api mudah,ayam masak lemak cili api negeri,ayam masak kurma,ayam masak lemak cili api mat gebu,ayam masak kicap,ayam masak lemak cili api recipe

You Might Also Like

0 comments